OP Chydenius -julkaisua lainaten: “153 miljoonaa euroa. Niin paljon joukkorahoituksella kerättiin viime vuonna, osoittavat valtiovarainministeriön tilastot.”
Tämä lukema tuskin ainakaan pienenee, vaan päinvastoin oletettavasti tuplaantuu seuraavina muutamina vuosina, mikäli on uskominen ulkomailla vallitsevaan trendiin. Oletettavasti joukkorahoitusalan yritysten määrä Suomessa lisääntyy, toiminta erikoistuu ja kierrosten lukumäärä sekä välitettävän rahan määrä kasvavat.
Viimeinen reilu kuukausi on ollut äärimmäisen mielenkiintoinen erilaisten kiinteistö- ja sijoitusalan tapahtumien kanssa. Marraskuu alkoi ensin kiinteistöalan vuosiseminaarilla ja siihen liittyvässä alan start upien pitchauskilpailussa. Marras-joulukuun vaihteeseen taas ajoittui sijoitusalan vuotuiset Sijoitus Invest -messut. Lisäksi Slushin yhteydessä järjestettiin ReCoTech-tapahtuma, jossa käsiteltiin kiinteistö- ja rakennusalaa tukemaan luotuja liikeideoita ja teknologiaa. ReCoTech tulee sanasta Real Estate & Construction Technology, ja järjestön tavoitteena on edistää kiinteistöalan digitalisaatiota ja tätä kautta alan kehitystä. Kaikissa edellä mainituissa tapahtumissa joukkorahoitus oli ihmisten huulilla, ja useammassa spiikissä kehuttiin tulevaisuuden kehityksen suuntaa.
Joukkorahoituksen kannalta oli äärimmäisen mielenkiintoista seurata Sijoitus Invest -messujen puheenvuoroja, joissa useampi kiinteistöalan toimija puhui rahoituksen murroksesta ja sijoittamisen avaamisesta laajemmalle yleisölle. Toki tavallisilla rahastoilla tulee jatkossakin löytymään paikkansa, mutta erilaiset bondirahastot ja joukkorahoitus tulevat enenevässä määrin korvaamaan perinteistä pankkirahoitusta. Murrosta voisi konkretisoida esimerkillä entisajan vuorineuvoksesta, jonka tuli varojaan sijoittaessaan soittaa pankkiirilleen ja pyytää tätä järjestelemään toimeksianto. Tänä päivänä kuka tahansa palkansaaja voi kirjautua verkkopalveluun tai appiin sormenjälkeä käyttäen ja tehdä sijoituksen haluamaansa kohteeseen.
Joukkorahoitus on yksi suunta, johon rahoitusalan murros on viemässä. Se palvelee sijoittajia ja rahoittajia keveydellään, ollen trendikäs ja luoden sosiaalista markkinointia ja myyntiä, jopa ennen kuin yrityksen tuotetta tai kohdetta edes todellisuudessa myydään.
To be continued…
Niklas Vuorinen
Groundfunding Oyj